Pomorske priče

Priča nam zapovjednik m/b "Lady Račišće" Matko Bradičić o tradiciji pozdravljanja brodova koji su prolazili Pelješkim kanalom.
Priča nam zapovjednik m/b "Lady Račišće" Matko Bradičić o tradiciji pozdravljanja brodova koji su prolazili Pelješkim kanalom.
Pretpostavljamo da se večina vas sjeća drvenog broda "Marin Držić", kojeg je Pomorsko transportno poduzeće iz Dubrovnika preuzelo u Zadru 1954. godine.
Ovaj brod duljine 29 i širine 6 metara sa 99 BRT imao je brzinu od odličnih 9 čvorova i prometovao je na relaciji Lovište- Viganj- Orebić- Dominče- Korčula.
Vodeće su pomorske zemlje Španjolska i Nizozemska još početkom XVI. stoljeća nudile veliku nagradu, a engleski parlament 1714. godine čak 20 000 funti za izum pomorskog sata koji bi griješio najviše tri sekunde, a ne kao dotad, minutu dnevno. To je pošlo za rukom tek Johnu Harrisonu 1735. godine kad je osmislio kronometar sa konstrukcijom nemirnice, spiralne opruge i zapornoga mehanizma.
Na jednom starom engleskom kućnom barometru zabilježene su u stihu, upute admirala Fitzroy za čitanje barometra, koje donosimo u slobodnom prijevodu, jer su se u praksi pokazale kao vrlo pouzdane.